lazer

کاربرد لیزر در ارتودنسی

امروزه بسیاری از متخصصین ارتودنسی از لیزر بافت نرم برای افزایش دادن کارایی درمان ارتودنسی و راحت‌تر کردن درمان استفاده می‌کنند. لیزر نخستین بار در سال ۱۹۶۴ در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های مستمر تکنولوژی لیزر را به یکی از موثرترین و بهترین دستگاه‌ها برای درمان‌های بافت نرم و سخت تبدیل کرده است. لیزر در ارتودنسی می تواند کاربرد هایی داشته باشد. بسیاری از انواع لیزرهای دندانپزشکی که در حال حاضر در دسترس هستند می توانند برای برنامه های کاربردی بافت سخت و نرم دندان در زمینه ارتودنسی دندان نیز کاربرد داشته باشند. برای دستیابی به اثرات مطلوب در بافت هدف ، آگاهی از ویژگی های لیزری مانند قدرت ، طول موج و زمان بندی ، ضروری است .لیزر درمانی می تواند سودمند واقع شود

*در مطب دکتر گلشاه جهت بهبود و تسریع کار ارتودنسی بیماران از لیزر ساخت آمریکا استفاده می شود.*

لیزری که در ارتودنسی کاربرد دارد، نوع مخصوص بافت‌های رنگدانه‌ای یا رنگی است. لیزر ارتودنسی لیزر دیود بافت نرم است که برای جراحی لثه کاربرد دارد. این لیزر به طور همزمان بافت اضافی را با دقتی باورنکردنی می‌برد، خونریزی را متوقف می‌کند و محل جراحی را ضدعفونی می‌کند. از آنجایی که تمرکز لیزر بالا است، به بافت‌های مجاور آسیب نمی‌زند، در نتیجه التهاب ایجاد نمی‌شود و زخم به سرعت التیام می‌یابد. به علاوه جراحی با لیزر تقریباً بدون درد است. لیزر درمان ارتودنسی را سریع می‌کند و نتایج زیباتری را به دست می‌دهد.

استفاده از لیزر در درمان ارتودنسی

برای درمان ارتودنسی می توان از لیزر در بسیاری از برنامه های کاربردی  مشترک استفاده کرد .از جمله تسریع حرکت دندان در استخوان و آماده سازی مینا قبل از باند ، باند در براکت های سرامیکی و کاهش درد پس از نیروی ارتودنسی  و پیشگیری از پوسیدگی مینای دندان همچنین برنامه های کاربردی بافت نرم حد فاصل لثه و طول تاج را می توانید با استفاده از لیزرهای دندانپزشکی به دست بیاورید .

کاهش درد  با استفاده از لیزر ارتودنسی

پس از استفاده اولیه ارتودنسی بیمار به مدت محدودی احساس درد یا ناراحتی دارد. می توان از لیزر کم توان به عنوان یک درمان ضد درد برای بیماران ارتودنسی استفاده کرد .بسیاری از محققان گزارش داده اند که استفاده از لیزر دارای اثرات ضد درد برای کاهش درد ناشی از درمان ارتودنسی است .

مزایای استفاده از لیزر درمانی در دندانپزشکی

دوران بهبود کوتاه‌تر: سیم‌کشی دندان‌ها گاهی باعث زخم شدن دهان می‌شود. این زخم‌ها دردناک‌اند. با لیزر می‌توان این ناحیه را بی‌حس و روند التیام را تسریع کرد.

موقعیت‌یابی دقیق: لیزر برای کوتاه کردن اتصالات عضلانی بین لب‌ و لثه‌ها یعنی فرنوم کاربرد دارد. بزرگ یا کشیده بودن فرنوم باعث نامرتب شدن دندان‌ها می‌شود. لیزر آن‌قدر دقیق است که در عمل جراحی فرنوم کمترین آسیبی به بافت‌های پیرامونی نمی‌زند.

شکل‌دهی به لثه: عمل جراحی لثه دندان‌های جلویی را زیباتر می‌کند. سطح لثه‌ها گاهی پس از مرتب شدن دندان‌ها ناصاف به نظر می‌رسد. با استفاده از لیزر می‌توان بلندی لثه‌ها را یک‌دست کرد تا لبخندی زیباتر خلق شود.

برداشتن بافت:گاهی اوقات بافت لثه روی دندان‌ها را می‌پوشاند. برای این که بتوان دندان‌ها را حرکت داد، باید براکت روی دندان‌ها چسبانده شود؛ برای چسباندن براکت باید ابتدا بافت اضافی لثه را برداشت. دندانپزشک با استفاده از لیزر می‌تواند بافت اضافی را به سرعت و به راحتی بردارد.

بهبود دسترسی: ایجاد شدن بافت اضافی گاهی پیامد رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، به علاوه در صورت سیم‌کشی بودن دندان‌ها جرم‌گیری دشوار می‌شود. بافت اضافی روی سطح دندان رشد می‌کند و جرم‌گیری را دشوارتر از پیش می‌کند. دندانپزشک با به کار بردن لیزر می‌تواند لثه‌های متورم را بردارد تا دسترسی‌اش به مینای دندان بهتر شود.

کنترل درد: لیزر درمانی غالباً به دلیل دارا بودن اثر ضد درد به کار برده می‌شود. پرتو لیزر غشاء عصبی را پایدار می‌کند و انتقال درد را کاهش می‌دهد. لیزر را می‌توان بر روی اکثر دندان‌های شیری و برای ترمیم‌های کوچک دندان‌های دائمی به کار برد.

مزایای لیزر به منظور زیبایی در دندانپزشکی

سفید کردن دندان ها با کمک لیزر در ارتودنسی (بلیچینگ)

جراحی اصلاح طرح لبخند

روشن کردن تیرگی های لثه

اصلاح افزایش حجم لثه ها

لیزر کم توان مربوط به درمان ارتودنسی

لیزرهای دندانپزشکی راحتی و دقت در طول برش بافت نرم را فراهم می کنند .آنها آسیب به بافت نرم را به حداقل می رسانند ، خونریزی را کنترل می کنند و همچنین می توانند درد بعد از عمل را کاهش دهند .

انجام فرنکتومی  و برداشت لثه اضافی با کمک لیزر در ارتودنسی

هنگامی که ارتودنتیست در مواردی برای بستن فاصله (دیاستم ) بین دندان های فک پایین و بالا به حذف بافت نرم بین آنها نیاز احساس می کند این جراحی را با کمک لیزر بسیار راحت تر انجام می دهد .انجام جراحی حذف بافت نرم (فرنکتومی ) با تیغ بسیار دشوارتر از لیزر است .جراحی به کمک لیزر بدون درد و خونریزی است و سریعتر انجام شده و نیاز به بخیه هم ندارد .علاوه بر آن ترمیم لثه نیز بسیار سریعتر از جراحی با تیغ صورت می گیرد .

This post is also available in: English

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.