– چه قدر باید صبر کنیم تا درد بعد از پرکردن خوب شود؟

گر درد بعد از پرکردن بعد از دو روز اول آن قدر شدید است که زندگی شما را مختل کرده است، اگر درد شبانه، درد نبض‌دار دارید و اگر بعد از یکی دو روز اول مجبور به مصرف دارو برای کنترل درد می‌شود، نیازی نیست که انتظار بکشید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده و این موارد را با او در میان بگذارید.

اما حساسیت جزئی بعد از پرکردن دندان برای چند روز و حتی چند هفته آینده طبیعی است. شاید شما در خوردن آب خنک، بستنی و چای احساس ناراحتی کنید؛ اما قرار نیست که شما همیشه این مواد غذایی را در چند هفته آینده مصرف کنید. قدرت مدارای شما در این مورد فاکتور تعیین کننده‌ای به شمار می‌آید.

– آیا کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی لازم است؟

در بعضی موارد برا ی درمان، کشیدن یک یا چند دندان الزامی است و بیشتر مردم نگران این موضوع هستند. اما باید به این نکته توجه داشت که فضای خالی که بعد از کشیدن دندان بین دندان‌ها بوجود می‌آید طی درمان ارتودنسی از بین خواهد رفت.

– سن مناسب برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

درمان زودهنگام ارتودنسی در خیلی از موارد می‌تواند از درمان اساسی ارتودنسی در آینده جلوگیری کند. درمان زود هنگام، می‌تواند بیمار را از انجام جراحی یا مشکلات پیچیده تر دور کند.
به عقیده بیشتر متخصصین اولین ویزیت کودک بهتر است در سن ۷ سالگی انجام شود. اما درمان ارتودنسی هیچگونه محدودیت سنی ندارد و در هر سنی‌ قابل انجام است. امروزه، حدود 25 درصد از بیماران ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می دهند.

– آيا براي افرادی که ظاهر دستگاه های ارتودنسی مهم است، روش جايگزين وجود دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنيک های جديد دستگاهای مدرنی بوجود آمده اند مانند براکت های همرنگ دندان، ارتودنسي از پشت دندان ها، ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف. در مواردی که بيمار از ظاهر فلزی دستگاه های ارتودنسي ناراضی است می‌تواند از این روش ها استفاده کند.

– چرا حساسیت دندانی بعد از ترمیم ایجاد می‌شود؟

بعد از ترمیم دندان (پرکردن دندان) گاهی پیش می‌آید که دندان‌ها حساس می‌شوند و احساس درد می کنیم. درد چشمگیر بعد از ترمیم البته شایع نیست ولی در یکی دو روز اول، ممکن است که درجاتی از درد توسط فرد تجربه شود. حساسیت بعد از ترمیم دندان ممکن است. چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. این روند درست مانند خوب شدن یک زخم، نیاز به زمان دارد.

در ترمیم‌های فلزی (آمالگام) به دلیل رسانا بودن فلز طبیعی است که سرعت پاسخ دندان به تغییرات حرارتی (سرما و گرما) بیشتر از دندان‌های عادی باشد. بعد از مدتی ممکن است با توجه به واکنش بافت زنده دندان، این درد و حساسیت کمتر شود.

در طولانی مدت نقص پرکردگی، نشت ترمیم، بهداشت ضعیف و شروع مجدد پوسیدگی از لبه‌های ترمیم می‌تواند باعث درد حساسیتی دندان شود. در این صورت مداخله درمانی سریع توسط دندانپزشک با عوض کردن پرکردگی و قرار دادن ترمیم جدید می‌تواند از نیاز دندان شما به عصب کشی جلوگیری کند ولی در صورت پیشرفت پوسیدگی و درگیر شدن عصب (پالپ) نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) خواهید داشت.

– آیا در زمان بارداری می توان به دندانزشکی مراجعه کرد؟

کارهای دندانپزشکی ضروری مانند عصب کشی و جرمگیری را می توان انجام داد ولی بهتر است کارهای غیر اورژانس به بعد از بارداری موکول شود.کم خطرترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است.
در سه ماهه سوم بارداری، برای زن حامله سخت است که مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد تا روی دندانش کار شود.مطمئن ترین راه این است که کارهای غیر ضروری مربوط به دندان را در زمان بارداری انجام نداد و بعد از تولد نوزاد نزد دندانپزشک رفت.

– آیا جرمگیری برای دندان ضرر دارد؟

جرم دندان تشکیل شده از رسوبات و موادی که بعد از خوردن غذاها یا میوه جات و یا نوشیدنی های رنگی که دارای مواد قلیایی هستند و می توانند بر سطوح دندان ها نشسته و باعث ایجاد یک لایه ی نازکی از مواد تیره و یا زرد رنگ که ظاهر دندان را بد شکل و با تجمع زیاد آنها حتی باعث پوسیدگی دندان و ایجاد باکتری و بیماری های دهان و دندان و حتی گوارشی می شوند.

پس نتیجه می گیریم که :   این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری.

– اگر زمان زیادی از افتادن دندان گذشته باشد می توان ایمپلنت گذاشت؟

بعد از گذشت زمان زیادی از کشیدن یا افتادن دندان، استخوان فک و بافت نرم (لثه) دچار تغییراتی می شود. همچنین دندان های اطراف دندان از دست رفته جابجا می شوند. بنابراین برای ایمپلنت در چنین شرایطی حتما باید توسط یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت معاینه شوید تا معلوم شود که قبل از شروع درمان نیاز به درمان های دیگر مانند پیوند استخوان و بافت نرم یا سینوس لیفت دارید یا خیر.

– آیا دندانهای شیری نیاز به ترمیم یا عصب کشی هم دارند؟

دندانهای شیری تا زمانی که در دهان باقی میمانند دو کار مهم انجام میدهند:

اول عمل جویدن .

دوم به عنوان راهنمای رویش دندانهای دائمی هستند. بنابراین حفظ این دندانها تا زمان افتادن طبیعی آنها لازم است.

اگر دندان شیری دچار پوسیدگی شود (باتوجه به تشخیص پزشک) حتما نیاز به پرکردن یا عصب کشی هم دارند.

– طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

اغلب بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید ارتودنسی را در دهان خود جهت درمان نهایی داشته باشند. به طور میانگین، ارتودنسی حدود 24 ماه برا ی تکمیل درمان زمان لازم دارد. بعضی بیماران به زمانی کمتر از 12 ماه نیاز دارند، اما بیمارانی هم وجود دارند که طول درمان آنها به 3 سال هم می رسد تا دندان‌های آنها در جایگاه صحیح خود قرار بگیرد.
طول درمان ارتودنسی برای همه مشکلات دندانی یکسان نیست و موقعیت فک و دندان هر بیمار منحصر به فرد است. بنابراین نمی توان زمان دقیقی برای  طول درمان مشخص کرد.

This post is also available in: Kurdish